Tagasi kuule
Kuuekümnendate aastate tuuled puhusid NASA peakorteris taas, kui 2005.
aasta sügisel kuulutati välja otsus Kuu-lennud jälle ette võtta. Uute
plaanide kohaselt lähtutakse endisaegsetest Apollo-seeria rakettidest, ent
kohandatakse neid vastavalt 2010. aastate võimalustele. Kujundlikult
väljendudes – uus kuurakett saab olema “steroididega parendatud” Apollo.
Kolmapäeval 13. detsembril 1973 vaatas Apollo 17 komandör Eugene Cernan
veel viimast korda Kuu karmi pinda ja sulges kuumooduli Challenger luugi.
Mõne tunni pärast tõusid Cernan ja Harrison Schmitt taas kosmosse ja
põkkusid Kuu orbiidil mooduliga, milles neid ootas Ron Evans. Pärast
Cernani ja Schmitti polegi enam ükski inimene Kuul käinud. Kui NASA suudab
lubatud graafikust kinni pidada, astuvad järgmised inimesed Kuu pinnale
aastal 2018.
Süstikuga Kuule
Üsna konkreetse graafiku käis välja president George W. Bush 2004. aastal
pärast kosmosesüstik Columbiaga juhtunud õnnetust. Kõigepealt, kohene
loobumine senistest süstikutest, kui rahvusvaheline orbitaaljaam 2010.
aastal valmis peaks saama. Uute süstikute projekteerimine peaks täie hooga
lahti minema 2008. a ja esimesed lennud peaksid algama 2014. a. Mehitatud
lennud Kuule, nagu öeldud, siis 2018. a.
Projekti ühisnimi on Constellation ning ametlikult on selle eesmärgiks
Kuu, Marsi ja teiste Päikesesüsteemi objektide uurimiseks vajaliku
infrastruktuuri loomine.
Presidendi kõnele järgnesid varsti otsused. Tähtsaim neist oli kasutada
võimalikult palju juba olemasolevat, praktikas end õigustanud tehnikat.
Nii säästetaks raha ja vähendataks riske.
Uute kavade kohaselt kannab meeskonda transportiv moodul, mis sobib Kuule
või teistele taevakehadele laskumiseks, orbitaaljaamaga põkkumiseks ja
langevarjude abil Maale tagasi laskumiseks, tähist CEV (Crew
Exploration Vehicle). See on mõeldud neljale astronaudile, kuid
lühiajalisel, orbitaaljaama viival lennul mahub sinna ka kuus inimest.
Eraldi Kuu-lendude jaoks valmistatakse kuumoodul, mis meenutab Apollo
kuumoodulit. See on siiski täiesti uus, suurem ja võimeline Kuu pinnal
pikemat aega toimima. Selle kosmosesse tõstmiseks vajatakse aga tugevamat
kanderaketti Ares 5, mille valmistamisel kasutatakse süstiku osi.
Apollo jälgedes
Kunagine kuumoodul LM on nüüd saanud tähiseks LSAM (Lunar Surface
Access Module). LSAM ja CEV põkatakse samamoodi kui Apollo vastavad
moodulid ning lend Kuule toimub nii, nagu varem: ühendatud moodulid
kiirendavad Maa orbiidilt, koos jõuavad nad Kuu orbiidile ja sealt laskub
kuumoodul Kuu pinnale. Kui töö on tehtud, tõuseb kuumooduli ülaosa
orbiidile, põkkub CEV-mooduliga ning kui astronaudid ja Kuult toodud
näidised on viidud CEVi, ühendatakse kuumoodul lahti, Maale naaseb ainult
CEV. Vahetult enne Maa atmosfääri sisenemist eraldatakse kapsel meeskonna
ja kõige vajalikuga ja see laskub langevarjudega Maale.
Apollo-projektis saadeti Kuu orbiidile jääv juhtimismoodul ja kuumoodul
teele koos ühe suure Saturn 5 kanderaketiga. Uue plaani kohaselt
saadetakse LSAM raske kanderaketiga orbiidile, kus see jääb tühjalt CEVi
ja meeskonna saabumist ootama. Kuumoodul võib nii oodata nädalaid.
Kui CEV ja LSAM on põkkunud, ei erine lend Kuu poole Apollo-aegsest. Edasi
on erinevus aga selles, et kui Apollo kolmest astronaudist jäi üks
juhtmooduliga Kuu orbiidile, siis tulevikus võivad kõik neli laskuda Kuule
ja CEV jääb orbiidile tühjana.
Kuu pinnal saab töötada umbes nädala ehk kolm korda kauem kui Apollo ajal.
Pikem periood ja kaks korda rohkem astronaute tähendab aga, et juba ühe
Kuu-lennuga jõutakse uurimistööd teha enam, kui kogu Apollo-projekti
vältel.
Viimane erinevus on maandumises, nimelt ei pea enam laskuma merre, vaid
kava kohaselt Californiasse Edwardsi lennuväebaasi maa-alale.
Põhimõtteliselt sobib küll ka iga teine koht, sest lisaks langevarjudele
on moodulil põhja all turvapadjad, mis pehmendavad kuivale maale
maandumist.
Täpsemalt vaata septembrikuisest 2007 Tehnikamaailmast. |